Vi har studerat och observerat teknik på våra förskolor utifrån kursplanens andra och tredje mål.
· redogöra för teknikens historia, särart och arbetssätt
och relatera detta till barnens vardagsföreställningar
· problematisera lärandemiljöer som stödjer barns
lärprocesser inom naturvetenskap och teknik
samt diskutera dessa utifrån individuella, interpersonella
och institutionella dimensioner

I kommentarerna redogör vi var och en för våra tankar och reflektioner utifrån den teknik vi funnit.

Teknik
SvaraRaderaUtifrån ett historiskt perspektiv så härstammar och relateras tekniken till människan och hennes samhälle. Teknik kan ses tillbaka till den tid då människan tillverkade egna föremål och verktyg för sin dagliga livsföring som att kunna skaffa sig mat, tillverka kläder samt bygga boplatser. Genom ett ökat behov att göra levnadsvillkoren bättre, nyfikenhet eller genom problemlösning utvecklades ny teknologi och drev den tekniska utvecklingen framåt (Ginner, Mattson, 1996). Ur ett förskoleperspektiv anser jag exempelvis att den tekniska utvecklingen gällande utformningen av skötbord, barnvagnar, telefoner, kameror, telefoner, datorer har varit positivt och underlättat arbetsförhållandet.
Enligt Lpfö 98 (rev10) ska förskolan skapa förutsättningar så barn får möjlighet att utforska samt utveckla sin förmåga att urskilja teknik i förskolan. Detta betonas ännu mer i den nya reviderade upplagan av läroplanen för förskolan. Den teknik som finns på min förskola utmärks till stor del av byggteknik som lego, kapplastavar, nopper, tågbanor och klossar av olika dimensioner. Miljön präglas även av skapande teknik som att sy, väva, pärla samt olika tekniker för att måla. På senare år har den digitala tekniken gjort sitt inträde i förskolans värld, vilken barnen fått möjlighet till att utforska . Vi ska köpa in digitala kameror till barnen så att de kan vara delaktiga och ha inflytande i förskolans dokumentation. Genom fortbildning och litteraturläsning har jag fått en förståelse för att teknik är så mycket mer exempelvis håvar, luppar, ljusbord, ficklampor och gungbrädor. Enligt Lpfö 98 (rev 10) ska pedagoger reflektera och diskutera över hur de kan främja barns utveckling och lärande inom teknik utifrån läroplanens intentioner. Utgångspunkt ska tas i barns erfarenhet, nyfikenhet, funderingar och frågor. Genom att låta dem uppleva, upptäcka och utforska så ges de möjlighet att förstå sin omvärld. För att möta barnens intresse och frågor måste pedagoger sätta sig in och ha en teknisk allmänbildning. Dels för att kunna ta vara på och bevara barnens spontana intresse, dels för att på lång sikt utjämna skillnader mellan tjejer och killars intresse för teknikämnet. Det är även viktigt för att ge barnen förutsättningar för att kunna förstå, påverka samt ta ställning till olika beslut såsom val av olika tekniska utbildningar och yrken.
//Anneli Karlsson "1014"
Många tänker att teknik är något svårt och abstrakt, men teknik behöver inte vara svårt. Tekniken finns överallt i vår vardag, från att vi går upp på morgonen med väckarklockan. Sen använder vi oss av teknik hela dagarna. Hur ofta säger man inte att ”jag är så oteknisk” men är vi verkligen det i själva verket. Ofta anses teknik ha något med datorn eller digitalkameror eller andra tekniska prylar att göra. Vi glömmer lätt bort att matlagning, trädgårdsskötsel och snickeri bland annat också hör till tekniken. På samma sätt är barnens klipp och bygga teknik en viktig konstruktion i tekniken. Vi använder ofta teknik utan att tänka på dess existens.
SvaraRaderaUtifrån läroplanen står det att ” förskolans strävan att främja barns utveckling och lärande inbegriper att forma, konstruera och använda material och teknik”.
Ute på våra förskolor kan vi ofta se hur barnen till exempel hänger ett rep i klätterställningen, så att de med hjälp av repet kan dra upp hinkar med sand eller vatten i. I denna lek använder sig ju barnen av en gammal teknik. I lärarförbundets förlag och tidning Förskolan 2002 konstaterar de att mycket av den teknik som vi använder oss av är ju sådant som de användes redan för sextusen år sedan: hävstången, kilen, hjulet och repet. Men i barnens miljö är begreppet mer kopplat till lek, som till exempel konstruera och bygga.
//Ellinor Dahlgren
Visst är det intressant när man börjar att syna tekniken och vad som är teknik. Precis som du skriver, Ellinor så finns det ju teknik i vardagen runt omkring oss som vi inte ens tänker på.Jag tillhör väl en av dom som alltid har ansett mig själv som oteknisk. Men när man verkligen synar hur mycket teknik man använder i sin vardag så kan man ju inte vara helt oteknisk.Däremot har jag alltid varit rädd för att ta sönder tekniska (dyra) prylar. Varför?
SvaraRaderaSjälv har jag minnen av att jag som flicka fick vara med mammai köket och hjälpa till och mina bröder fick vara med pappa i garaget och meka.Vilket lärande de fick tillgång till!Själv fick jag en annnan sorts lärande i teknik med mer hushållsnära tekniska konstruktioner. Den tekniken som vi har i köket tar man många gånger för given och förväntar sig att alla ska kunna och klara av. Men om man tänker efter är det inte så länge sen som män kände sig främmande inför den tekniken.Det jag vill poängtera är att om jag även hade fått till gång till mekandet som mina bröder hade jag kanske haft en större förståelse och mindre rädsla inför tekniska apparater. Det är detta vi måste ta till oss i förskolan och låta alla barn utforska och pröva sig fram i teknikens värld oberoende kön.Det är det enda som kan skapa trygga vuxna i teknikens underbara värld.
Marie grp 4b ( obs, det är jag som är maran i följare)
Hej! Vill bara prova om mina inlägg kommer in.
SvaraRaderaMina tankar om teknik.
SvaraRaderaCharlotte Löving
Jag reflekterar över vad teknik är och betyder för mig. Teknik är det som vi skapar för att underlätta i vår vardag, och för att utveckla människans framtid. Samtidigt ser jag att teknik är en instinkt och medfödd utrustning för både djur och människor. Teknik kan förklaras; man vet hur man använder och skapar föremål för att tillfredställa behov. Behov som är nödvändiga för t.ex. vår överlevnad. Tekniken går hand i hand med människan i utvecklingen. Vi har alltid hanterat teknik för att få hjälp i vardagen. Som när det gäller mat. Hur skaffar vi mat? (jakt, skörd) Hur bereder vi mat? (styckar, förvarar) Hur tillagar vi mat? (grillar, kokar, syltar) Hur äter vi mat? (bestick, kärl) Hur producerar vi mat? (föder upp, odlar)
I förskolans verksamhet används mycket teknik för att ge barnen lärande situationer. Leksaker är fulla av tekniska innovationer så som lego, briojärnväg, bultbräda, leksaksbilar, cyklar osv. Barnen använder sig av tekniska utrustningar för att utvecklas, jag tänker på saxen, pensel och vattenfärg och t.ex. teknikerna som sammankopplas när barnets blåsande och såpans komponenter tillsammans bildar såpbubblor. Vilken lycka och förundran dessa vackra bubblor framkallar. I läroplanen står det att ” förskolans strävan att främja barns utveckling och lärande inbegriper att forma, konstruera och använda material och teknik”.
Barnets motoriska utveckling är också teknik. Jag observerade ett barn (1,1 år) som lär sig åka rutschkana. Hon har under flera dagar klättrat upp på stegen under övervakning och fått hjälp med att sätta sig så att hon inte riskerar att trilla ner. Hon fick även hjälp med en personal att åka ner. Detta upprepade sig gång på gång. Senare denna vecka så låter personalen flickan klättra upp själv och med tillsägning att sätta sig ner. Hon gör detta men får ingen fart på sig. Personalen hjälper henne men håller inte längre i henne hela vägen ner utan ger bara en ”putt” i baken. Nu de senaste dagarna har jag sett att flickan går upp för stegen själv, sätter sig själv där hon ska, och lutar sin överkropp framåt över rutschkanan och på så sätt får den lutning på kroppen som hon behöver för att få fart. Hon utstrålar en glädje i alla de mål som hon tekniskt klarar av.
I de vuxnas arbetsrelaterade utrustningar så finns det ergonomiskt utvecklade föremål som hjälper oss i vårt dagliga arbete. Stege för barnen upp till skörbordet, matvagnen som rullar in mat till avdelningen från köket, barnvagnen som följer med på promenader, Pall med hjul vid förflyttning kortare sträcker i exempelvis hallen, är några av de jag tänker på.
(Ergonomi betyder läran om anpassning av arbete och miljö till människans behov och förutsättningar. Det kan ofta handla om hur arbetsplatsen ska se ut rent tekniskt för att inte slita på kroppen i onödan, till exempel arbetsställning, arbetshöjd, ljud, ljus och klimat men även hur kroppen används på ett riktigt sätt, till exempel skjuta, dra, lyfta, bära och kroppshållning.) [http://sv.wikipedia.org/wiki/Ergonomi] 2011-04-03
Sen tillkommer tekniken i den miljön som finns i lokalerna där verksamheten finns, t.ex. skåp och lådor, dörrar, möbler m.m.
Många har den enkla föreställningen om att teknik är komplicerat och består av de elektriska ”prylar” som finns runt oss, men vid djupare insikt i ämnet så kan jag se hur tekniken finns runt mig i min vardag hela tiden, och att jag inte alls ser det mesta av den som komplicerad. Tvärtom; väldigt nödvändig och användbar. Jag skulle inte komma långt utan den! Varje dag använder jag teknik som har historisk tid. Eld, kläder, telefon, lyssna på musik etc.
En bra och användbar internetsida med teknikfakta är:
http://faktabanken.nu/tekfrag.htm
Sidan är en faktabank i frågoform och kan användas som inspiration till tema och som underlag till diskussioner, både med barn och vuxna. Ibland tror vi att vi vet men så är det inte alltid när saker kommer till sin spets, En härlig diskussion komma att ta form utifrån dessa frågor.
Hej på er!
SvaraRaderaIntressanta inlägg och kommentarer om teknik i förskolan. Marie som tar upp om bröderna som får vara med i garaget och hon själv i köket väcker tankar om traditionsbundna könsroller. Visst finns detta inom vår verksamhet om vi granskar den (inte överallt bör nämnas). I mitt yrkesverksamma liv har jag endast stött på manliga vaktmästare t.ex. Mattsson (1996) tar upp om flickors och pojkars olika förutsättningar och villkor. Hon anser att en lösning kan vara att börja i tidig ålder för att öka flickors intresse för tekniska och naturvetenskapliga ämnen. Detta stämmer överens med den nya läroplanen då detta fått ett större utrymme. Flickor har inte samma krav för att utveckla intresse inom dessa områden anser jag. De pojkar som inte har kunskap eller intresse inom dessa ämnen behöver också stöd och stimulans av pedagoger som känner sej trygga i ämnet. För att våga undervisa och utmana barnen i dessa ämnen behövs kompetens från oss pedagoger. Detta är en bra början tycker jag.
Mvh. Helena gr.4b.