Utifrån Fleer,M. (2009) har vi diskuterat följande:
Fleers utgår från Vygotskijs sociokulturella perspektiv där styrkan är att barn lär sig genom interaktion och kommunikation med andra. Barn vill vara tillsammans och lär av varandra genom lek och planerade aktiviteter. Barn har tankar, erfarenheter och funderingar beroende på deras kulturella bakgrund. Genom att ta vara på den mångfald av tankar och kunskaper som finns så kan vi se Martons variationsteori som ännu ett perspektiv för barns lärande. För att få en naturvetenskaplig förståelse för t.ex. kallt vatten så måste vi erbjuda kontraster som varmt vatten . Detta för att barnen ska urskilja och få olika perspektiv av vatten.
För att hjälpa barnen att ta in nya naturvetenskapliga begrepp, tycker vi att vardagen är den omgivningen som är bäst att koppla till. Barnen kan referera till den förståelse som de har utifrån deras egna erfarenheter som bildar grund för orsakssamband och hur världen omkring oss fungerar.
Vid början av våra examinationsuppgifter bör utgång tas utifrån barns intresse och frågeställningar. Vi vill i första skedet jobba med deras vardagliga begrepp kring naturkunskap. Vi vill använda oss utav lek och experiment. För att sedan utveckla lärandet kring vetenskapliga begrepp med stöd utav läraren.
Fleers har gjort en studie där hon i en lekfull miljö undersökt barns begreppsutveckling både vad det gäller vardagliga situationer och vetenskapliga samband. Bakgrunden till att Fleer valde att studera sambandet mellan dessa två områden är att hon anser det viktigt att även yngre barn får vetenskaplig lärdom, och för att de ska få det behöver dessa två nivåer samspela. Enligt Fleers slutsats är det möjligt för barn att under lek utveckla sin begreppsförståelse (både den vardagliga och vetenskapliga). Pedagogers deltagande är centralt för barns förståelse. Barns begreppsutveckling ska ske i en lekfull miljö. Där lek och lärande integreras.
Vi som personal behöver ha kunskap för att ge barnen en vetenskaplig förståelse.
Miljön bör vara inbjudande, utforskande och tillåtande. Barnen behöver få tid att undersöka och utforska för att lära.
Miljön bör vara inbjudande, utforskande och tillåtande. Barnen behöver få tid att undersöka och utforska för att lära.
Ellinor Dahlgren Hanna Strömblad
Marie Andersson Helena Jebens
Anneli Karlsson ”1014”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar