Barn ställer frågor för att förstå och komma underfund med hur världen runt omkring dem fungerar. Lärare ska finnas nära barnen i den pedagogiska verksamheten för att kunna fånga upp och ta vara på deras tankar och funderingar. Då jag läser kursen Naturkunskap och teknik för förskollärare har jag blivit medveten om att barn har frågor om naturkunskap och teknik. I dag frågade en pojke mig varför vi har batterier i kylskåpet och en annan dag resonerade några barn om hur en punktering ska lagas. Med den årstid vi har nu diskuteras det och funderas det dagligen om sambanden mellan is, snö och vatten. På vår utedag upptäckte några barn att snön först hade tinat runt träden som en cirkel, vad beror det på? Enligt Läroplan för förskolan Lpfö 98 (rev 10) ska förskolan skapa förutsättningar för barn att utveckla ett intresse för naturkunskap och teknik där utgångspunkt ska tas utifrån barnens erfarenhetsvärld. Enligt Elfström, Nilsson, Sterner och Wechner- Godée (2008) bör lärare utgå ifrån det barnen säger, tänker, gör och samtidigt fundera över vad som är praktiskt möjligt att utforska. För att kunna möta barnens intresse och frågor måste läraren sätta sig in och vara kunnig i ämnet som ska undersökas. Genom att gå denna kurs inom naturkunskap och teknik hoppas jag att kunna utveckla min förståelse och kunskap för ovan nämnda ämnen för att kunna möta barnens frågeställningar. Genom att ta vara på och visa intresse för barns frågor kan vi inom förskolan lägga en grund för att barnen på sikt ska kunna bli aktiva samhällsmedborgare som kan ta ställning och vara med och påverka i olika frågor som rör vår gemensamman miljö.
Anneli Karlsson ” 1014”
Intressanta reflektioner. En fråga för fortsatt reflektion: Vilka möjligheter finns att barn redan i nuet kan betraktas som aktiva samhällsmedborgare med möjlighet att påverka?
SvaraRadera// Susanne K
Intressant fråga Susanne. Jag tycker att barnen redan är samhällsmedborgare, men att det är vi som vuxna och då främst familjen och förskolan som leder dem vidare mot utveckling och ansvarstagande mot samhället. När vi som lärare i förskolan intresserar oss för barnens intresse, frågor och ger dem möjlighet att påverka och ha åsikter och lär dem att både deras och andras åsikter är av betydelse, då ger vi dem förutsättningar för att förhålla sig demokratisk.Vilket vårt samhälle strävar efter.
SvaraRaderaMarie Andersson grupp 4b
Vilka möjligheter finns att barnen i nuet kan betraktas som aktiva samhällsmedborgare med möjlighet att påverka?
SvaraRaderaGenom att ge barnen möjlighet till delaktighet i vardagen bygger vi tillsammans med dem upp demokrati i en fortgående process. Lärare i förskolan ska skapa förutsättningar för barn att kunna påverka och ha inflytande i den dagliga verksamheten där både barn och vuxna lyssnar på samt respekterar varandra. Med barnens frågor, tankar och funderingar som utgångspunkt i den pedagogiska verksamheten får vi en verksamhet som berör samt engagerar dem. På min förskola har vi glädje, tillit, öppenhet och delaktighet som våra fyra ledord vilka ska genomsyra verksamheten samt möten mellan barn – barn, barn- vuxen och vuxen- vuxen. Med dessa ledord strävar vi efter att varje barn ska känna lust och trygghet för att utveckla sin självständighet och tillit till sin egen förmåga. Detta arbetssätt främjar barnens möjlighet att kunna påverka och tänka till om sin vardag.
Vi har just nu tema lekplatser, ett tema som barnen har fått vara med att utforma genom sina olika tankar och uppslag. I detta tema ska barnen bl.a. få möjlighet att tycka till och önska hur en ny kommunal lekplats ska utformas. De ska också få vara med och påverka hur vår skolskog ska bli en attraktiv naturupplevelse för dem som besöker och upplever den. Genom att barnen får vara delaktiga, ha möjlighet att påverka och framföra sina åsikter både i förskolans praktik samt ute i samhället lär de sig att vara rädd om samt respektera varandra, material, natur och miljö. Detta som en del i sitt livslånga lärande på väg till att bli aktiva samhällsmedborgare som tar ställning och är med påverkar i olika samhällsfrågor.
// Anneli Karlsson "1014"