Powered By Blogger

torsdag 3 mars 2011

Etiska aspekter angående dokumantation

Seminarie diskussion 2011-03-03
Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation

När vi läst artikeln Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation så uppstår funderingar över vad vi får visa. Bilder, foton och alster tolkas på olika sätt. Vårt syfte som lärare kan vara annorlunda än andra som besöker vår arbetsplats som betraktare. Vi exponerar barn som inte vet rätt eller fel. Barnen kanske inte har förmågan att uttrycka sin känsla över sitt arbete, foto eller sitt språk som kommer på pränt. Läraren har här en makt att ofta bestämma vad som ska visas. En känsla av att vara kränkt är individuell.

När får man själv välja att vara med i t.ex. skolkatalog m.m. Hur mycket är offentlig handling? Kan man bli tvingad?

Nu när vi ska dokumentera barns lärprocesser i vårt individuella arbete så kanske det räcker med barnens händer och kroppar där vi kan synliggöra lärandet. Vid reflektion ihop med barnen så behöver hela barnet synas för att få syn på sitt lärande, anser vi.

Detta är en fråga som behöver lyftas bland lärare och pedagoger i deras vardagliga arbete med barn.

Marie A. Ellinor D. Annelie K. Hanna S. Charlotte L. Helena J.
  


2 kommentarer:

  1. Intressanta funderingar, väl värda att fortsätta arbeta med...

    Jag har eventuellt tänkt att lyfta etiken kring dokumentation vid min föreläsning om etik... är det något specifikt kring etik och dokumentation som ni önskar att jag tar upp och belyser så kan ni väl höra av er med ett meddelande...
    // Susanne

    SvaraRadera
  2. Jag känner mig just nu lite förvirrad angående etik och dokumentationen. Främst då man dokumenterar med film.Behöver vi ha två olika sätt att dokumentera?Ett sätt når vi dokumenterar barnens lärande och ett sätt att dokumentera för vårt egna lärande?Vi kan ju aldrig vara 100% säkra på att barnen ex känner sig kränkta utav vår dokumentation i förskolan
    Marie andersson grp4b

    SvaraRadera