Powered By Blogger

torsdag 17 mars 2011

Vår planering


I vår planering har vi valt att utgå från de didaktiska frågorna. När, för vem. hur, vad och varför.
Elfström, Nilsson, Sterner Wehner-Godée (2008) menar att didaktik kan förstås som "konsten att undervisa med pedagogiken som ledstjärna".

När: Vecka 11 och 12

För vem: Aktiviteten kommer att genomföras på våra respektive förskolor.  Där åldrarna är 2-5 år.

Hur: Vi ställer en öppen fråga till barnen. Vad behöver en växt för att må bra?
Detta gör vi för att påvisa barnens tankar vad en växt behöver för att må bra. I vår aktivitet kommer vi att ha med två växter i samlingen. Dessa växter kommer barnen att få placera på två ställen. Växterna kommer vi att titta på med jämna mellanrum för att se om det blir någon skillnad på dem, beroende på vart de står. Vi kommer att använda oss av intervjuver för att höra barnens hypoteser om ämnet. Vi kommer även att dokumentera processen för att synliggöra barnens lärande, både för barnens och pedagogernas lärande.

Vad: Ett lärande inom naturkunskap.
Vårt syfte med den här aktiviteten är att ge barnen en förståelse vad en växt behöver för att må bra?

Varför: För att få en förståelse för hur barnen tänker och resonerar över vad en växt behöver för att må bra.
För att på sikt få en förståelse för fotosyntesen.
Då fotosyntesen är livets viktigaste process, och grunden till allt liv.

Enligt Lpfö-98 (rev10)
Förskolan ska sträva efter att barnen utvecklar sin förståelse för naturen olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra

Förskolan ska erbjuda barnen en trygg miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktiviteter. Den ska inspirera barnen och utforska omvärlden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar