grupp 4a Anneli ”1014” Ellinor och Charlotte
De didaktiska frågorna har gett oss en förståelse för vad vi vill erbjuda barnen för lärande inom naturvetenskap. De har även varit ett stöd vid utvärderingen av vår aktivitet.
Varför: Vi ville att barnen skulle få en förståelse för vad en växt behöver för att må bra. Detta för att påvisa människan och naturens förhållande till varandra.
Enligt Lpfö98 (rev 10)
”Förskolan ska sträva efter att barnen utvecklar sin förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra”. Sid. 10
När: Vi hade tänkt oss att ha aktiviteten under vecka 11 och 12. Vi fick tidigt i aktiviteten erfara att processen behövde få ta tid. Detta krävdes för att få ett igång en process i växten.
Vem: Aktiviteten har utfört på våra respektive förskolor. Det ena pedagogen hade sin aktivitet i sin egen barngrupp medans två andra pedagoger la aktiviteten på annan avdelning/förskola.
Vi såg fördelar och nackdelar i våra val. Fördelar i egen verksamhet är att man kan ta tillvara på barnens spontanitet, nyfikenhet och frågor. Det blir också lättare att få fler delaktiga i processen.De nackdelar vi såg fanns i att inte vara i sin egen grupp. Spontaniteten, frågor och funderingar hos barnan kunde aktivitetesledaren inte ta tillvara på i samma utsträckning som vid närvarande pedagog.
Hur: Vi ställde en öppen fråga till barngruppen. I deras svar såg vi deras erfarenhet av växters överlevnadsbehov och barnens begynnande förförståelse av fotosyntesens process för växtens livsvillkor. De två växterna gav variation åt aktiviteten och på så sätt bekräftades barnens förståelse.
Aktiviteten dokumenterades i form av foto och barnens teckningar. Foto gör processen synlig och ger möjlighet till reflektion. Genom teckningarna fick barnen synliggöra sin syn på processen. En av pedagogerna lät barnen rita sina hypoteser om vad de trodde i frågan, innan undersökande aktivitet inleddes. De andra pedagogerna valde att låta barnen dokumentera i teckningsform efter viss tid i aktiviteten. Båda sätten kan med fördel användas för att få fatt på barns lärande och förståelse.
Vad: Vi vill erbjuda barnen ett lärande inom naturvetenskap med syfte om vad en växt behöver för att må bra. Vi känner att aktiviteten även har gett oss pedagoger ett vidare lärande i naturvetenskapen och växters process. (ämnesfenomenet)
Genom att vara medforskande i aktiviteten har vi fått en syn på att barn redan har kunskaper och erfarenheter inom naturvetenskap. Det är vi pedagoger som behöver bli mer medvetna och skaffa förståelse om naturvetenskapens omfattning och betydelse. Vi måste vara stöttande förebilder för att bevara barnens intresse och nyfikenhet.
Referens:
Skolverket (2010). Läroplan för förskolan Lpfö 98. (rev. 10) Stockholm: Fritzes.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar