Powered By Blogger

tisdag 25 januari 2011

litteraturseminariun 16 dec 2010

Utifrån Thulin (2006) har vi diskuterat följande:
Viktigt att pedagoger i förskolan på nytt diskuterar begreppen vad vi ska förmedla enligt den nya läroplanen i förhållande till naturkunskap. Vi samtalar även om att i förskolan använder vi oss av naturvetenskap hela tiden, men att vi inte benämner det som naturvetenskap för barnen som upptäcker och utforskar hela tiden. Det är flera av pedagogerna som känner att de behöver kompetensutvecklas i detta ämne för att kunna känna sig trygga i utvecklingsarbetet om naturkunskap. Men behöver vi som pedagoger kunna allt? Vi diskuterar att man tillsammans med barnen kan bli medforskande och söka kunskap genom litteratur, nätet, media och flera av oss rekommenderar Evas funkarprogramm på SVT.
Vi lyfter även frågan hur vi ska bemöta de mångkulturella barnen som inte har med sig kulturen kring vår natur? För många av dessa barn och dess familjer anses naturen som farlig för barn. Man vistas inte ute vid dåligt väder i hänsyn till barnens hälsa. Hur fångar vi de barnen? Hur bemöter vi föräldrarna? Vi kommer fram till att vi måste vidga de här barnens erfarenheter till naturen genom att uppleva den.
Vi diskuterar om vi alltid ska utgå ifrån barnens perspektiv i naturkunskap om ex igelkotten. Kan det skada eller hämma barnens utveckling kring ämnet om vi endast utgår från barnets perspektiv? Som pedagog ska du ge barnet tid till egna funderingar, reflektion och variation och även utmana och leda barnet vidare i sin kunskap. Där ser vi möjligheten att använda oss av faktakunskaper för att barnen ska få kännedom om naturvetenskapliga begrepp.
Det är många av oss som använder sig av det antropomorfiska sättet att uttrycka sig för att fånga barnens intresse kring natur, djur och framförallt smådjur. Behöver vi göra det?
Vi kommer till insikt att det även är viktigt att använda sig av rätt ord/(fenomen) för att barnen redan i tidiga år ska börja bekanta sig med naturvetenskapliga ord.
Vår läroplan styr vad vi ska arbeta med i förskolan och nu är det mycket fokus kring naturvetenskap. Men många gånger hamnar pedagogerna i olika konfliktperspektiv. Det är flera förskolor som tidigare använt sig av tygblöjor för att skona miljön och lägga grunden för miljötänkandet. Detta har senare upphört pga. av risken för smitta och smittspridning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar